Vertigo Nedir?

Baş dönmesi sorunu herkesin zaman zaman yaşadığı bir durum olsa da farklı ve ciddi olarak tabir edilen boyutları da bulunmaktadır. Bu noktada yerin kayması ya da etrafın sürekli olarak dönmesi biçimindeki olaylar söylenebilmektedir. Baş dönmesi durumu tıptaki adı olarak vertigo terimi kendini gösterebilmektedir. Öte yandan vertigo hastalığı, iç kulakta ve beyne giden sinirlerde bozuklukların yaşanması manasına da gelebilmektedir.

Vertigo Neden Olur?

Vertigo, en basit şekilde baş dönmesi olarak tabir edilebilmektedir. Tek başına bir rahatsızlık olmamakla beraber başka rahatsızlıkların belirtisi olarak da ifade edilebilmektedir. Vertigonun belli başlı nedenleri de olmaktadır.

• Üst solunum yollarında gelişen enfeksiyonlara bağlı olarak iç kulak hastalıkları
  • İç kulakta denge sağlayıcısı olan yapılarda bozulma görülmesi.
  • İç kulak sıvısının değişiklik göstermesi olarak bilinen Meniere hastalığı
  • Vestibüler nörinit olarak bilinen denge sinirlerinin iltihaplanması durumu
  • Kronik orta kulak iltihabının yayılarak iç kulağa ulaşması.
  • Ruhsal rahatsızlıklar

Vertigo Hakkında Genel Bilgiler

• Vertigo sık sık görülebilen ve her yaşandığında ciddi bir hastalığın belirtisi olarak görülmeyen bir rahatsızlıktır.
  • Vertigo rahatsızlığının sık sık tekrarlanması durumunda da tümör, enfeksiyon, kulak iltihapları, meniere rahatsızlıkları gibi hastalıkların belirtileri olarak adlandırılabilmektedir.
  • Vertigo, baş dönmesi ve mide bulantısıyla beraber ortaya çıkabilmektedir.
  • Tekrar yaşanması durumunda uzman doktorlara başvurulması gerekmektedir.
  • En basit tanımı denge sorunudur.

Vertigo Hangi Hastalıkların Belirtisi Olarak Görülebilir?

Baş dönmelerinin belirli aralıklarla yaşanması ve dış faktörlere bağlanması durumunda herkesin yaşayabileceği türde olduğu bilinebilmektedir. Ancak sürekli olarak yaşanması durumunda doktora gidilmesi gerektiği belirtilmekte ve sorunun ne olduğu ortaya çıkarılmalıdır. Vertigonun türlü hastalıkların belirtisi olduğu bilinmektedir.

• Yüksek tansiyon
  • Damar sertleşmesi
  • Tümör
  • Kulak kristalleri
  • Meniere rahatsızlığı
  • Migren
  • Psikolojik hastalıklar

Baş bölgesine darbe almak da baş dönmesine neden olabilmektedir. Aynı zamanda da iç kulağın zarar görmesi de bu durumu ortaya çıkarabilmektedir.

Vertigo Çeşitleri

Vertigo rahatsızlığının genel olarak kulak problemlerine bağlı olarak ortaya çıkabilmektedir. İki farklı vertigo türü bulunmaktadır.

Vertigo türlerinden ilki olan periferal vertigo, genel olarak iç kulakta yer alan kristallerin yerinin değişimi sonrasında ortaya çıkabilmektedir. Bu hastalığın da türlü nedenleri bulunmaktadır.

• Baş dönmesi atakları
  • Meniere rahatsızlığı
  • Kulakta görülen perilenf fistülü
  • Menenjit
  • Kabakulak
  • Akustik norinom
  • Menenjiom

Santral vertigo ise beyindeki denge merkezinde problem olması manasına gelmektedir. Bu vertigo çeşidi baş ağrısı, konuşma problemleri, çift görme, bilinç kaybı ve uyuşma gibi durumları da beraberinde getirebilmektedir. Migren, multiple skleroz ve beyin damar hastalıklarına bağlı olarak gelişebilmektedir.

Vertigo Nasıl Tedavi Edilir?

Baş dönmesine bağlı olarak birçok hastalık ortaya çıkabileceğinden dolayı, bu durumun sistemli bir şekilde ele alınması gerekmektedir. Teşhis için belirli yolların izlenmesi tavsiye edilmelidir.

• Odyometrik tetkikler
  • Elektronistagmografi
  • Elektrokokleografi
  • MRI, boyun doppler
  • Ultrasonografi
  • Rutin biyokimya
  • Elektrokardiyografi

Baş dönmesinin nedenini bulmak adına bu yollar izlenebilmektedir. Böylelikle temel hastalığı ya da işlevsel bozukluğu öğrenebilmek mümkün olmaktadır. Bu sayede teşhis edilerek, tedavi sürecine dahil olunması gibi bir başlangıç yapılabilmektedir.

Vertigoya Ne İyi Gelir?

Vertigo, genel olarak başka hastalıkların belirtisi olarak ifade edilmektedir. Vertigo yaşanması durumunda dikkat edilmesi gereken bazı konular da bulunmaktadır.

• Sigara ve alkol gibi kötü alışkanlıklar bırakılmalı.
  • Uyku düzeninin iyi ayarlanması gerekmeli.
  • Günde 2 litre su tüketilmeli.
  • Kafeinli içeceklerden uzak durulmalı.
  • Devamlı olarak egzersiz yapılmalı.
  • Dengeli ve programlı beslenilmeli.
  • Başın sürekli olarak eğik tutulmasının önüne geçilmeli.
  • Stresten uzak kalmaya çalışılmalı.
  • Gereksiz ilaç tüketiminden uzak durulmalı.
  • Bol oksijen alınarak, yürüyüş yapılmalı.