Baş Dönmesi

İnsanların tamamı hayatlarının bir döneminde baş dönmesinden şikâyetçi olabilmektedir. İnsanlar arasında oldukça yaygın olan bu problem birçok farklı sebepten dolayı kaynaklanabilmektedir. İnsanların kendisinin ya da çevresindeki her şeyin dönmeye başladığını düşünmesi ve anlık olarak hareket yanılsaması yaşaması baş dönmesi olarak isimlendirilmektedir. Bu durum tek başına bir hastalık olarak nitelendirilmemektedir. Genelde farklı hastalıkların bir belirtisi olarak kabul edilir.

Burada sorunun kaynağı olabilecek tüm etmenlerin değerlendirilmesi ve buna göre karar verilmesi gerekli olacaktır. Eğer tedavi için adımlar atılmazsa insanların iş ve sosyal hayatlarındaki kalite git gide düşecektir. Belirli bir sürenin sonunda bu sorunlar insanların fiziksel olarak yaralanmalar yaşamasına da sebep olabilir.

Periferik Vertigo Sebebiyle Baş Dönmesi

İç kulakta yaşanan denge problemleri insanlarda baş dönmesinin en yaygın sebeplerinden bir tanesidir. Eğer baş dönemleri beyinden kaynaklanmıyorsa ani bir baş hareketiyle akut olarak ortaya çıkar. Hızlı baş hareketi ile kendisini gösterir ve sonrasında düzelir. Genellikle hastalarda kusma ve bulantı gibi ekstra şikâyetler de kendisini gösterecektir.

Beyin ile ilgili olmayan vertigo rahatsızlığında genelde kulağın içerisinde yer alan kristalin yerinden oynaması baş dönmesine sebep olmaktadır. Bazı durumlarda hastalar baş dönmesi sebebiyle gözlerini dahi açmakta zorluk yaşayacaklardır. Yaşanan hava değişimleri ya da küçük travmalar bu sorunun ortaya çıkmasının en önemli sebebi olmaktadır. Kristaller yerine oturtulduğunda sorun direkt olarak ortadan kaldırılmış olacaktır.

Damarsal Nedenler Sebebiyle Baş Dönmesi

Beyinde çok sayıda farklı damar yer almaktadır. Eğer beyinde damar sertliği sorunu yaşanıyorsa bu durum baş dönmesine sebep olabilmektedir. İnsanlarda yaşana baş dönmesinin en yaygın sebeplerinden bir tanesidir. Kolesterol plakları beyin damarlarının yapısında bozulmalara sebep olabilmektedir. Bu durum genellikle sertleşme şeklinde ortaya çıkmaktadır.

Damarlardan geçen kanın yeterli debiye sahip olmaması da insanlarda baş dönmesine sebep olan etmenlerden bir tanesidir. Özellikle enseden geçen damarlarda bulunan kan yeterli hızda akmıyorsa baş dönmesi sorunu görülecektir. Böyle bir durum söz konusu ise hemen nöroloji doktorlarına başvurulması gerekli olacaktır. Uygulanacak olan ilaç tedavisi ile sorun kısa süre içerisinde kontrol altına alınabilir.

Beyin Tümörleri Sebebiyle Baş Dönmesi

İnsanlar farkında olmadan beyinlerinde iyi ya da kötü huyu tümörler oluşmaya başlayabilir. Bu tümörler genellikle baş dönmesine sebep olacaktır. Özellikle beyincik olarak isimlendirilen kısımda ya da bu kısma yakın bir noktada tümörler bulunuyorsa baş dönmesi şikayeti ile karşı karşıya kalınabilmektedir.

Beyin tümörleri her yaştan insanda görülebilen bir sorundur. Başlarındaki dönme şikayetleri ile doktorlara giden kişiler için beyin tümörü her zaman seçenekler arasında olacaktır. Doktorlar kesinlikle atlamadan bu sebebi analiz etmelidirler. Yapılacak olan işlemler ile beyin tümörüne rastlanırsa bu tümörün yok edilmesi için tedaviye başlanmalıdır. Tümörün türü ve miktarına göre kemoterapi ya da radyoterapi uygulanabilir. Eğer bu yöntemler sonuç vermiyorsa ameliyat ile tümörler alınacak ve baş dönmeleri ortadan kalkacaktır.

MS Sebebiyle Baş Dönmesi

Tıp alanında multiple skleroz ya da kısaca MS olarak isimlendirilen hastalık baş dönmesine sebep olabilmektedir. MS hastalığı omurilik ve beyinde yer alan sinirlerin myelinli kılıflarını etkileyen bir hastalıktır. Kendisini tekrarlama özelliği bulunan bu hastalık genç yaşlarda daha sık görülmektedir. Kadınlarda görünme oranı da erkeklere göre fazladır.

MS hastalığı genellikle ani baş dönmesi belirtisi ile ortaya çıkmaktadır. Genellikle hastalar oturur pozisyondayken baş dönmelerini kontrol altında tutmayı başarırlar. Ancak ayağa kalktıklarında şikâyetleri artar ve sürekli aynı yöne doğru dengesizlik sorunu yaşanır. MS hastalığı için yapılan testler pozitif çıkarsa hemen tedaviye başlanacak ve baş dönmesinin görülme sıklığı giderek azalacaktır.

Enfeksiyonlar Sebebiyle Baş Dönmesi

İnsanların yaşadıkları basit bir gribal enfeksiyon baş dönmesine sebep olabilmektedir. Eğer çok daha kuvvetli bir enfeksiyon durumu söz konusu ise baş dönmesi şikayetine daha sık rastlanmaktadır. En kısa sürede doktorlara gidilirken enfeksiyonun türüne göre tedaviye başlanarak sorunlar kısa süre içerisinde çözüme kavuşturulur.

Travmalar Sebebiyle Baş Dönmesi

Kişinin başını bir yere vurması ya da trafik kazası geçirmesi gibi durumlar baş dönmesine sebep olabilmektedir. Bu olayların çok kısa bir süre önce gerçekleşmesi şart değildir. Eğer son 1 sene içerisinde bu tarz bir travma yaşanmasında baş dönmesinin sebebi bu olabilir.