Sinüzit

Hiç kuşkusuz sinüzit insanların hayat kalitesini en üst seviyede düşüren hastalıklardan bir tanesidir. Etkisini göstermeye başladığı anda insanların günlük hayatlarına aynı şekilde devam etmesi çok zor olacaktır. Hem sosyal hayatı hem eğitim hayatını hem de iş hayatını son derece olumsuz bir şekilde etkilemektedir. Psikolojik olarak da dayanması zor olan bir hastalıktır.

Sinüzit Nedir?

Burnun çevresinde yer alan kemiklerin içerisinde bazı boşluklar bulunmaktadır. Bu boşluklar sinüs olarak isimlendirilmektedir. İnsan dört farklı sinüs yer almaktadır. Bu sinüsler;

• Alın sinüsleri,
  • Yanak sinüsleri,
  • Geniz bölgesindeki sinüsler,
  • Gözlerin arasında yer alan sinüsler, olarak sıralanmaktadır.

Normal şartlarda sinüsler günde yarım litre mukus salgılamaktadır. Salgılanan bu mukus solunum sırasında vücuda giren tüm bakterileri, toz parçalarını ve diğer zararlı maddeleri tutar. Bir süre sonra bu mukus boğaza doğru süzülür ve insanlar bu mukusu yutarlar. Mukus direkt olarak mideye giderek buradaki asitler ile birlikte yok edilir. Böylece zararlı maddelerin vücuda olumsuz etkiler yapması engellenmiş olur.

Sinüslerin standart yapıdaki mukoza ile dolmak yerine iltihap ile dolması durumu sinüzit olarak isimlendirilmektedir. Genelde mukoza tarafından üretilen mukusun buruna doğru hareket etmemesi sebebiyle oluşmaktadır. Boşalma kanalları tıkanırsa, mukusu taşıyan sistemlerde bozulmalar meydana gelirse ya da mukusun içeriğinde veya kıvamında değişiklikler olursa mukus buruna ulaşamamaktadır.

Son derece zor bir şekilde geçirilen sinüzit hastalığı kendi içerisinde akut, kronik, subakut, tekrarlayan akut ve kronik sinüzitin akut alevlenmesi gibi çeşitlere ayrılmaktadır.

Sinüzit Belirtileri Nelerdir?

Sinüzitin belirtileri insandan insana çok farklı şekillerde ortaya çıkabilmektedir. Birçok kişi şiddetli baş ağırları başladığında bu hastalıktan şüphelenir. Ancak şiddetli ağrılar sinüzitin oldukça nadir görülen belirtilerinden bir tanesidir. Çok daha ön planda olan şikâyetlerden bahsetmek mümkündür.

• Sarı ve yeşil renkli, koyu kıvamlı bir burun akıntısı,
  • Geceleri ya da sabah karşı saatlerde ortaya çıkan inatçı öksürükler,
  • Koku alma bozukluğu,
  • Göz çevresinde basınç hissedilmesi,
  • Mide bulantısı ya da kusma,
  • Nefesin kötü kokması,
  • 14 günden fazla süren soğuk algınlığı,
  • Geniz akıntısı ile boğazda yanma,
  • Burun tıkanıklığı ve bunu takiben horlama,
  • Uzun süre geçmeyen baş ağrıları, olarak bu hastalığın belirtileri sıralanabilmektedir.

Sinüzit Nedenleri Nelerdir?

Viral üst solunum yolu enfeksiyonları bu hastalığın en yaygın sebebini oluşturmaktadır. Nazal mukozada ortaya çıkan enfeksiyonlar ödeme sebep olur. Bu ödem de kanalların tıkanmasına sebep olurken mukus buruna ulaşamaz. Sürekli olarak aynı kısımda kalan mukusta yer alan bakteriler iltihaplanmaya sebep olur ve sonunda sinüzit hastalığı ortaya çıkar.

Burun içerisinde mevcut eğriliklerin olması da bu sorunu ortaya çıkarmaktadır. Eğer burun kemiğinde eğrilik durumu söz konusu ise mukus rahatlıkla hareket edemeyecektir. Tıkanmalar bu durumda da meydana gelebilir. Burun etinde yaşanan büyümeler de sinüzitin en önemli nedenleri arasında sayılabilmektedir. Benzer bir şekilde çocuklardaki geniz eti büyümeleri de bu hastalığa sebep olmaktadır. Son olarak yüzme ya da uçuş sırasında yaşanan basınç değişiklikleri buna sebep olabilmektedir.

Sinüzit Tedavisi Nasıl Yapılır?

Sinüzitin tedavisinde farklı yollar bulunmaktadır. Bu yolların hangisinin seçileceğine hastalığın nedenine bakılarak karar verilir. Eğer yaşanan sorun bir akut sinüzit ise bu durumda herhangi bir işlem yapılmadan beklenebilir. Genelde 3-4 gün içerisinde sorun tamamen ortadan kalkmış olacaktır. Bu sorunun ortadan kalkması için ilaç tedavisi de tercih edilebilmektedir.

Sorun kronikse ilaç tedavisi ile çözüm bulmak çok mümkün olmayacaktır. İlaç tedavisine rağmen aylarda devam eden bir problem varsa hastalığın kronik düzeyde olduğu kabul edilir. Bu durumda cerrahi müdahale yapılarak sorunlar çözülmektedir. Sinüslerde tıkanıklığa sebep olan durum tespit edilmektedir. Eğer sinüslerdeki bir anatomik problem buna sebep oluyorsa bu sorun cerrahi müdahale ile ortadan kaldırılacaktır. Tabi ki bu yöntem tercih edildiğinde iyileşme süreci de daha uzun olur.

Eğer hastanın uygun olduğuna karar verilirse balon sinoplasti yöntemi ile tedavi yapılmaktadır. Bu yöntem günümüzde sinüzitin en iyi tedavi yöntemi olarak kabul edilmektedir. Maalesef tüm hastalar bu tedavi için uygun olmaz. Buna doktor karar verecektir.

Çocuklarda geniz etinden kaynaklı sinüzit problemi yaşanırsa geniz eti ameliyatları çözüm olabilmektedir. Gerçekleşen ameliyatlar ile geniz etinin bir kısmı ağızdan çıkartılır. Böylece mukusun hareketinin engelleyen etmen ortadan kaldırılmış olacaktır.