Farenjit

İnsanlarda sıklıkla görülebilen farenjit boğazda yanma, yutkunma güçlüğü, kaşıntı ya da acıya sebep olabilen bir hastalıktır. Genel olarak soğuk algınlığının arından kendisini göstermektedir. Ancak bazı durumlarda boğaz ağrısına sebep olan enfeksiyonlar sonrasında da insanlarda görülmeye başlanmaktadır. Günlük hayat kalitesini ciddi seviyede düşüren bir hastalık olduğundan insanların kısa süre içerisinde tedavi olması gerekecektir.

Farenjit Nedir?

Boğazın farenks olarak isimlendirilen arka kısmının iltihaplanması farenjidin en kısa tanımı olarak söylenebilir. Halk arasında boğazda yanma ya da boğaz ağrısı olarak tanımlanmaktadır. Ortaya çıkan istatistikler bu hastalığın daha çok soğuk kış aylarında ortaya çıktığını göstermektedir. Yakın temas ile birlikte rahatlıkla insandan insana geçme eğilimi gösterir. Virüs ya da bakteriden kaynaklı da olabildiğinde tedavide farklı yollar izlenebilmektedir.

Farenjidin ilerlemesi durumunda çok ciddi problemler ortaya çıkmaya başlayabilir. Bu sebeple de olabilecek en kısa süre içerisinde hastaların doktora gitmesi gerekmektedir. Farenjidin belirtileri olarak sayılabilen durumlardan bir ya da birkaçını gözlemleyen kişiler hemen doktor randevularını alabilirler. Hastalığın ilerlemesi boğazın arka kısmında apse oluşmasına ve bu şekilde hava yolunun tıkanmasına sebep olabilmektedir.

Farenjit Nedenleri Nelerdir?

Kış aylarında sıklıkla görülebilen farenjit rahatsızlığının nedenleri arasında ilk sırayı her zaman virüsler almaktadır. Eğer hastalık virüs kaynaklı ortaya çıkmışsa diğer insanlara da kolaylıkla geçebilmektedir. Bu sebeple de insanlarda görülen farenjidin en yaygın sebebi her zaman virüs olmaktadır. Bunun yanı bakterileriler ve diğer mikroorganizmalar da bu hastalığın sebepleri arasında gösterilmektedir.

İnsanlarda görülen bu hastalık çoğu zaman bazı hastalıklar ile beraber ilerlemektedir. Bu hastalıklar;

• Suçiçeği
  • Kızamık
  • Boğmaca
  • Havlar tarzda öksürme şeklinde tanımlanan kurp hastalığı
  • Beta enfeksiyonu
  • Soğuk algınlığı
  • Halk dilinde öpücük hastalığı olarak bilinen enfesiyöz mononükleöz
  • Grip virüsüne sebep olan enfeksiyonlar, şeklinde sıralanabilmektedir.

Bu hastalıkların yanı sıra reflü ve sinüzit hastalarında bu rahatsızlığın görülme oranı daha yüksektir. Sigara kullanımı ya da sürekli olarak sigara kullanılan alanda durulması da bu hastalığa dolaylı yoldan sebep olan durumlar arasında sayılabilmektedir.

Farenjit Belirtileri Nelerdir?

Farenjidin oluşumu ile birlikte birçok farklı belirti ortaya çıkmaktadır. Bu belirtiler yalnızca farenjit hastalığını işaret etmez. Bu sebeple de belirtilerden bir ya da birkaçı olduğundan hastaların bu farenjide yakalandığı kesin değildir. Doktorlara giderek muayene olmak en doğru hamle olacaktır. Hastalık süresinde ortaya çıkabilecek olan belirtiler;

• Boğazda yanma ve batma hissi,
  • Yutkunmada güçlük çekme,
  • Öksürük,
  • Boğaz ağrısı,
  • Geniz akıntısı,
  • Ateş,
  • Boğazda kuruluk,
  • Boğaza yabancı cisim kaçmış hissi,
  • Boğazda kaşıntı,
  • Yorgunluk,
  • Halsizlik,
  • Eklem ağrısı, şeklinde sıralanabilmektedir.

Farenjit Tedavisi Nasıl Yapılır?

Farenjidin tek bir tedavisi olmamaktadır. Bu hastalığa sebep olan nedenlerin belirlenmesinin ardından bu sebeplere göre tedaviler uygulanır. Eğer bakterilerden kaynaklı bir farenjit rahatsızlığı söz konusu ise antibiyotikler çözüm olacaktır. Tedavinin ilk günlerinde hastaların rahat etmesi için sprey, gargara ya da ağrı kesiciler de verilebilmektedir.

Hastalık viral kaynaklı ise antibiyotik verilmemektedir. Bu durumda daha kapsamlı bir tedavi gerekmektedir. Reflüden kaynaklı bu hastalık ortaya çıkıyorsa tedavisi için reflünün sonlandırılması gerekmektedir. Bunun için hastaların yatak başlarının yükseltilmesi, uyumadan 2 saat önce yemeğin kesilmesi, domates ya da turunçgiller gibi asidik ürünlerin kullanımının durdurulması önerilmektedir. Bunlara ek olarak reflü ilaçları kullanılmaktadır.

Farenjit Tedavisine Destek Olmak İçin Atılabilecek Adımlar Nelerdir?

Eğer farenjit viral kaynaklıysa bu durumda hastalara direkt bir tedavi uygulanamaz. Kaba tabirle hastaya iyi bakılması ve kontrollerinin her zaman yapılması gerekmektedir. Eğer hastalık virüs kaynaklıysa,

• Et suyu içeren sıcak çorbaların tüketilmesi,
  • Bolca sıvı tüketimi,
  • Yatak istirahati,
  • Odayı nemli tutmak,
  • Sıcak tuzlu su ile gargara yapılması, hastalığın tedavisine yardımcı olabilmektedir.

Çocuklarda Farenjit Görülebilir mi? Ne Yapılması Gerekir?

Bu hastalık her yaştan insanda görülebilmektedir. Eğer çocuklar farenjit olmuşsa kesinlikle okula gönderilmemesi gerekecektir. Çünkü hastalık virüs kaynaklıysa sınıftaki çocukların büyük bir kısmına da sıçramayı başarır. Özellikle 2 ile 12 yaş arası çocuklarda çok sık görülmektedir.

Farenjidin belirtileri çocuklarda görülmeye başlanırsa okula gidişleri kesilmesi ve en kısa sürede uzman doktorlara gözükmeleri şarttır. Tedavisine kıs süre içerisinde başlanmazsa daha büyük sorunlar doğurabilecektir. Çocuklar uygulanan tedavi yöntemlerine genellikle iyi seviyede karşılık verirler. Bu sebeple de tedavi daha kısa bir sürede tamamlanabilir.